Στο 62ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 4-14/11/2021

Ρόλαντ Βάις
«Ο ήχος σε μια ταινία μάς κάνει να συνδεθούμε με περισσότερα πράγματα από αυτά που βλέπουμε. Αρχικά, το πρώτο κομμάτι αφορά τη φωνή και το πώς μπορούμε να την αιχμαλωτίσουμε, γιατί είναι πολύ σημαντική για τη σύνδεση του κοινού με την ταινία. Μετά τα γυρίσματα της ταινίας, αρχίζει η επεξεργασία της, εκεί που ο ήχος αποτελεί τη “γλώσσα” της ταινίας.
Ο κόσμος του ήχου, είναι ένας κόσμος τεχνολογίας, αισθητικής και δημιουργίας. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε την τεχνική πλευρά της δημιουργίας του ήχου και το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την ιστορίας της ταινίας με αυτόν. Όταν αρχίζουμε την επεξεργασία, πάντα μιλάμε με τον σκηνοθέτη για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτή η ταινία. Η επεξεργασία του ήχου χωρίζεται σε διάφορα μέρη. Το ένα από αυτά αφορά τη δημιουργία των ήχων, ένα άλλο το πώς τους χρησιμοποιήσουμε για να δημιουργήσουμε την ατμόσφαιρα, τα εφέ, όλους γενικότερα τους ήχους της ταινίας, καθώς όλοι οι ήχοι που ακούτε έχουν συνήθως δημιουργηθεί σε στούντιο. Όλα αυτά τα βήματα είναι απαραίτητα και πάρα πολύ σημαντικά».
 «Μπορούμε να χτίσουμε ατμόσφαιρα με ήχους από διάφορες πηγές: από τις “βιβλιοθήκες”, το αρχείο ήχων που φτιάχνεις καθώς δουλεύεις, αλλά και από τις εμπορικές “βιβλιοθήκες”. Ωστόσο, είναι πάρα πολύ σημαντικό να αιχμαλωτίσουμε ήχους από τοποθεσίες ή ήχους που θα λειτουργήσουν σωστά σε ορισμένες τοποθεσίες. Επίσης, πολύ σημαντική είναι και η δημιουργία αφηρημένων ήχων που θα μας βοηθήσουν να εξηγήσουμε τι συμβαίνει στην οθόνη.
Όλα αυτά μπορούν να γίνουν με πάρα πολλούς τρόπους, είναι μια πολύ παραγωγική διαδικασία, στην οποία παίζει σπουδαίο ρόλο η προσωπικότητα, η αισθητική και οι επιλογές του κάθε ανθρώπου. Στο τέλος, έρχεται η επιλογή της μουσικής, ένα πολύ δύσκολο σημείο, γιατί η μουσική δεν λέει ψέματα, ενώ μπορεί να εκμεταλλευτεί τα συναισθήματα του κοινού. Πρόκειται για ένα σημείο που οι σκηνοθέτες γνωρίζουν και στο οποίο έχουν μεγάλη ευαισθησία».